-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42522 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:36

مباهله اي كه در آيه 61 سوره آل عمران آمده به چه معنا است ؟
مباهله از ماده ( ( بهل ) ) به معناي رها كردن است و از همين ريشه است ( ( ابتهال ) ) به معناي تضرع در پيشگاه خداوند .مباهله به معناي ( ( نفرين ) ) و ( ( لعن ) ) كردن دو نفر به يكديگر است ؛ به اين صورت كه دو نفر كه در يك مساله مهم ديني اختلاف دارند، در مكاني جمع شده و به درگاه الهي تضرعكنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا و مجازات كند .خداوند در آيه 61سوره ( ( آل عمران ) ) به پيامبر خود دستور داد كه پس از بيان استدلالات روشن به نصاراي بخران در مورد حضرت عيسي ( ع ) ، اگر كسي خواست با تو به جدال برخيزد، به او پيشنهاد ( ( مباهله ) ) كن و خود و زنان و فرزندان خود را بياورو از طرف مقابل نيز بخواه كه خود و زنان و فرزندان خود را بياورند و دعاكنيد تا خداوند دروغگو را رسوا سازد .اين عمل يكي از نشانه هاي قاطع صدق دعوت پيامبر ( ص ) بود .آن حضرت پس از قرار مباهله با نصاراي نجران ، در اين جريان عزيزترين ياران خود را حاضر كرد؛ يعني ، حضرت علي ( ع ) ( به جاي نفس پيامبر ) ، حضرت فاطمه ( س ) ( به جاي زنان ) وحسنين ( ع ) ( به عنوان فرزندان ) را سر قرار حاضر كرد و به آنان فرمود : من دعامي كنم و شما آمين بگوييد .مسيحيان هنگامي كه اين صحنه را مشاهده كردند، سخت به وحشت افتاده و از اقدام به مباهله خودداري كردند وحاضر به مصالحه شدند و به شرايط ذمه تن دادند .در اين جريان يكي ازفضايل بزرگ حضرت علي ( ع ) و اهل بيت ( ع ) نيز اثبات گرديد؛ زيرا منظور از ( ( انفسنا ) ) در قرآن كسي جز حضرت علي ( ع ) نيست و از ( ( نساينا ) ) غير ازحضرت فاطمه ( س ) و از ( ( ابناينا ) ) كسي جز حسنين ( ع ) نبوده است . نكته ديگري كه بايد توجه كرد اين است كه آيه ياد شده يك دستور عمومي به مسلمانان نيست و مخاطب آن شخص پيامبر ( ص ) مي باشد؛ ولي اين مانع ازآن نيست كه افراد با ايمان و پارسا - كه از تقواي كاملي برخوردارند - درمواقعي كه استدلال آنان در برابر لجاجت و عناد دشمنان بي نتيجه ماند، آنهارا به مباهله دعوت كنند .از امام صادق ( ع ) نقل شده است : ( ( اگر مخالفان سخنان حق شما را نپذيرفتند آنان را به مباهله دعوت كنيد ) ) . راوي مي گويد : پرسيدم چگونه مباهله كنم ؟ : حضرت فرمودند : ( ( سه روز خود را اصلاحاخلاقي كن ( و گمان مي كنم كه فرمودند روزه بگير و غسل كن ) ، و با كسي كه مي خواهي مباهله كني به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را درانگشتان دست راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو : خداوندا! توپروردگار آسمان هاي هفتگانه و زمين هاي هفتگانه و آگاه از اسرار و نهان هستي ، تو رحمان و رحيمي ، اگر مخالف من حقي را انكار كرده و ادعاي باطلي دارد، بلايي از آسمان بر او ببار و او را به عذابي دردناك مبتلا گردان. بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو : اين شخص حق را نكار كرده و ادعاي باطلي مي كند، بلايي از آسمان بر او بفرست و او را به عذابي مبتلا كن . سپس فرمود : چيزي نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد .به خداسوگند كه هرگز نيافتم كسي را كه حاضر باشد اين گونه با من مباهله كند ) ) ، ( تفسير نورالثقلين ، ج 1، ص 351 ) . براي آگاهي بيشتر ر.ك : تفسير نمونه ، ج 2، ص 437 - ترجمه تفسير الميزان ، ج 3، ص 350 .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.